W najbliższych dniach trójczłonowe jednostki elektryczne z serii Elf.eu produkcji Pesa Bydgoszcz w barwach RegioJet rozpoczną jazdy testowe. Czeski prywatny przewoźnik od 1 kwietnia zamierza wykorzystywać je w obsłudze regularnych połączeń pasażerskich w węźle praskim. Na razie RegioJet wykorzystuje tymczasowo używane niemieckie spalinowe zespoły trakcyjne serii 845.
Liberalizacja rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Czechach przywodzi najczęściej na myśl połączenia komercyjne RegioJet i Leo Express uruchamiane na najbardziej obleganych magistralach, w przypadku pierwszego spośród wyżej wymienionych przewoźników sukcesywnie rozwijane. Największym przełomem było jednak otwarcie na konkurencję przewozów dotowanych przez państwo i samorząd terytorialny. Na ich realizację ogłaszane są bowiem od lat otwarte przetargi. W wielu z nich wygrali inni przewoźnicy niż České dráhy. Silną pozycję na czeskim rynku PSC buduje choćby Arriva, ale także przywołany wcześniej RegioJet.
Znany z charakterystycznych żółtych pociągów prywatny przewoźnik przejął dotychczas obsługę relacji dalekobieżnych R8 oraz R23, pakietu połączeń regionalnych w kraju usteckim, a także dwóch relacji podmiejskich w aglomeracji praskiej w ramach Praskiego Zintegrowanego Transportu, czyli S49 oraz S61.
RegioJet, z myślą o realizacji ostatniego spośród wyżej wymienionych kontraktów (umowa zakłada świadczenie usługi przewozowej do grudnia 2039 roku), zakupił trójczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne Elf.eu, produkowane przez Pesę Bydgoszcz. Pojazdy zostały oznaczone w Czechach jako seria 655. Jest to w zasadzie wydłużona o jeden człon wersja jednostek elektrycznych serii 654, eksploatowanych przez przewoźnika w kraju usteckim.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” pod koniec ubiegłego roku, dostawa nowych pojazdów opóźniła się. Dlatego RegioJet wykorzystuje na razie należące do Arrivy spalinowe zespoły trakcyjne serii 845, pozyskane zresztą na rynku wtórnym. Coraz bliższa jest jednak perspektywa debiutu Elfów.eu w obsłudze regularnych połączeń pasażerskich w węźle praskim. Jak poinformował portal Zdopravy.cz, już w najbliższą niedzielę, to jest 16 marca, mają rozpocząć się jazdy testowe. Poprzedzą one regularne przewozy pasażerskie, których start zaplanowano na 1 kwietnia. Do tej pory bydgoski producent dostarczył już trzy jednostki, jednak we wspomnianą niedzielę pojawić mają się kolejne dwie. Ostatnie dwa składy mają zostać dostarczone w najbliższych tygodniach.
Inaczej niż ma to miejsce w przypadku większości produkowanych współcześnie elektrycznych zespołów trakcyjnych przeznaczonych do obsługi ruchu regionalnego, Elfy.eu, które osiągnęły dotychczas największy sukces na rynku rumuńskim, cechuje klasyczny układ wózków – pomiędzy członami nie zastosowano wózków Jacobsa, lecz osobne wózki. To rozwiązanie popularne w wielu państwach. Oprócz Czech jednostki z klasycznym układem wózków są wciąż zamawiane choćby w Austrii, Belgii, czy Słowacji. W efekcie człony Elfów.eu są znacznie dłuższe niż w przypadku Elfów, Impulsów, czy Flirtów.